Pingvin

PINGVIN (over 7 år, vejledende) STORT BASSIN, PÅ LANGS:

Formål med undervisningen:
- fokus på de 4 grundfærdigheder (vejrtrækning, balance, elementskifte og bevægelse)

Disse grundfærdigheder vil blive styrket igennem udfordringer, der gør undersving sjov og interessant, og giver svømmeren lyst til at udfordre sig selv, og dermed udfolde sit fulde potentiale. De 4 grundfærdigheder er basale for svømmerens svømmeteknik.

Der vil i undervisningen være fokus på de fire stilarter, crawl, ryg, bryst og butterfly, hvor der først og fremmest vil være fokus på svømmerens tekniske færdigheder. Disse vil blive forbedret igennem forskellige øvelser, der til sammen skal skabe en bedre svømmeteknik. Der vil derefter være noget repetition, hvor svømmeren får mulighed for at få indlært de forskellige teknikker. Her vil der i høj grad være fokus på den enkelte svømmer, da der vil blive taget højde for hver enkeltes svømmer teknik.
- arm- og bentag korrigeres i forhold til glid gennem vandet vil blive øvet, men hvor der i høj grad vil være fokus på svømmerens Stilling på skamlen, afsæt, hovedspring samt pullout.
- fokus på indlæring af vendinger. Her er der i høj grad fokus på indlæring af kolbøtter, da dette er essentielt for både crawl og rygcrawl vendinger.

For at kunne fortsætte ad konkurrencevejen:
- skal barnet sikkert beherske de 4 grundfærdigheder i den dybe ende af det store bassin

Vejrtrækning: Dette indebærer at kunne trække vejret til siden i crawl, at kunne ”time” sin vejrtrækning i bryst, samt at kunne dykke ned til bunden i den dybe del og på det korte led (12,5 meter).
- skal svømmestilarterne crawl, rygcrawl og brystsvømning beherskes - skal barnet have kendskab til stilarten butterfly - Have indlært butterflyrytmen
- skal de korrekte vendinger i både crawl, rygcrawl og brystsvømning kendes, og skal være indlært i store træk
- Den officielle startprocedure skal svømmeren have kendskab til, men der vil være større fokus på selve springet, samt pullout (Brystpullout og flyben under vand).

Som pingvin får man tilbud om at deltage i:
- juleafslutning
- chokoladestævne
- mærkesvømning
Klik venligst her for at læse hele beskrivelsen