UDDANNELSE

Svømmeklubben Grindsted har mange rigtig gode instruktører og livredder, som gør en kæmpe indsats for at vores medlemmer har gode oplevelser i svømmehallen.
Det at give en hånd med i en forening er noget ganske specielt og vi gør meget ud af at vores hjælpere har det godt i svømmeklubben.
Har du lyst til at blive instruktør, har du spørgsmål vedr. instruktørerne eller er du interesseret i at høre mere, er du meget velkommen til at kontakte Cheftræner Janni Rahbek jannirahbekskg@gmail.com
Det er selvfølgelig ganske uforpligtende, men kontakt os gerne og forhør dig om dine muligheder for et spændende fritidsliv i Svømmeklubben Grindsted.

Vore instruktører får mulighed for løbende at komme på kurser, så de hele tiden har redskaberne til at lave inspirerende og spændende undervisning for svømmerne.

UDDANNELSE FOR FØL
Som føl får du ingen uddannelse, men bruger sæsonen til at se om det at være instruktør i Svømmeklubben Grindsted skulle være noget for dig. Føl i SKG vil som regel have 3-4 hold i løbet af sæsonen.
Laves der spotkurser i svømmeklubben, fx inspirationskurser, får alle føl mulighed for at være med.

UDDANNELSE FOR HJÆLPEINSTRUKTØR
Som hjælpeinstruktør gennemgår du hjælpeinstruktøruddannelsen i løbet af den sæson du starter som hjælpeinstruktør. På nuværende tidspunkt bruger vi DGIs ungdomsuddannelse, men også Svømmeunionens Hjælpeinstruktøruddannelse er førhen blevet benyttet af svømmeklubben.
Uddannelsen er et forløb på 2 weekender, med et kursus i 1. halvsæson og et kursus i 2. halvsæson. Kursets formål er at skabe gode rammer og oplevelser for svømmerne. Det skulle gerne være sjovt at komme på disse kurser og give lyst til at komme hjem i klubben og være hjælpeinstruktør, med de mange nye ting man har lært.
Laves der spotkurser i svømmeklubben, fx inspirationskurser, får alle hjælpeinstruktører mulighed for at være med.

UDDANNELSE FOR VOKSNE (basiskursus)
Basiskurset henvender sig først og fremmest til den "voksne" kommende instruktør eller til instruktører som gerne vil føres "up to date". Det vil sige at kurset er super godt til dig som forældre der ønsker at give en hånd med i undervisningen.
Kurset strækker sig kun over en enkelt weekend og vil indeholde mange og omfangsrige områder og aktiviteter. Basiskurset er en forudsætning for dig, som kommende instruktør, som er for gammel til at komme på ungdomskurset, for efterfølgende at have mulighed for at gennemføre instruktøruddannelsen.

UDDANNELSE FOR INSTRUKTØRER
Hvis du ikke allerede har gennemgået en Instruktøruddannelse (enten DGIs eller indenfor Svømmeunionen) så vil du skulle gennemgå denne uddannelse. Er det indenfor DGI er der tale om en uddannelse på 4 weekender fordelt på hele sæsonen, med 2 kurser i 1. halvsæson og 2 kurser i 2. halvsæson.
På kurset bliver der taget udgangspunkt i at du har valgt at blive instruktør. Derfor skal du bl.a. have indsigt i og forståelse for, hvad en god instruktør er, og hvordan der arbejdes med svømning i foreningen.
Laves der spotkurser i svømmeklubben, fx inspirationskurser, får alle instruktører mulighed for at være med.

UDDANNELSE TIL SPECIALHOLD
Vores mange aktiviteter i klubben kræver også instruktører, som har specielle kvalifikationer. Det gælder eksempelvis vandgymnastik, vandaerobic, gravidsvømning, vandskræk mv. som kræver mere eller noget andet end en instruktøruddannelse.
Instruktører på disse hold behøver ikke nødvendigvis tage instruktøruddannelsen, og klubben giver mulighed for at man kan komme på kurser i disse specielle aktiviteter.